copil-rugandu-se

In Vechiul Testament avem porunca de a nu face „chip cioplit, nici vreo infatisare a celor ce sunt sus in cer, sau jos pe pamant, sau in apa si sub pamant…” (Deut. V, 8-9). Aceasta porunca avea menirea de a ne feri sa-L identificam pe Dumnezeu cu ceva din creatie. Insa, reprezentarea lui Dumnezeu in icoana a devenit posibila datorita intruparii Fiului. In acest sens, Sfantul Teodor Studiul afirma: „Intrucat Hristos provine din Tata ce nu se poate zugravi (descrie), El nefiind supus zugravirii (descrierii), nu poate fi reprezentat prin arta. Intr-adevar, cu ce chip s-ar putea asemana Dumnezeirea, a carei reprezentare este interzisa definitiv de Scriptura inspirata de Dumnezeu? Deoarece insa Hristos este nascut dintr-o Maica ce se poate zugravi, natural ca si El are reprezentarea corespunzatoare chipului Maicii Sale. Daca insa, n-ar avea reprezentarea prin arta, El n-ar fi nascut din Maica ce se poate zugravi si deci ar avea numai o singura nastere – evident – din Tatal; dar aceasta inseamna distrugerea planului vesnic al lui Dumnezeu pentru mantuirea lumii”.Icoana ofera singura imagine posibila a lui Dumnezeu Cel nevazut, facut vazut in Hristos prin Intrupare. Toti Sfintii Parinti ai Bisericii din perioada iconoclasmului;Sfantul Ioan Damaschin, patriarhul Nichifor, Sfantul Teodor Studitul, invoca pentru existenta icoanei Intruparea Domnului. Asadar, in Vechiul Testament orice reprezentare a lui Dumnezeu era interzisa, pentru ca de vreme ce Dumnezeu nu Se intrupase, reprezentarea Sa nu era decat un produs al fanteziei umane, adica o imagine falsa, o cadere in idolatrie. DESPRE IMAGINI IN BISERICA: – ” O, galateni fara de minte, cine v-a ademenit pe voi sa nu va incredeti adevarului, pe voi, IN OCHII CARORA A FOST ZUGRAVIT IISUS HRISTOS RASTIGNIT?” ( Galateni 3: 1). – ” Cortul insa sa-l faci din zece covoare de in rasucit si de matase violeta, stacojie si visinie; IN TESATURA LOR SA FACI CHIPURI DE HERUVIMI ALESE CU ISCUSINTA” ( Iesirea 26: 1); – ” Sa faci o perdea de in rasucit si de matase violeta, stacojie si visinie, rasucita, IAR IN TESATURA EI SA AIBA CHIPURI DE HERUVIMI ALESE CU ISCUSINTA” ( Iesirea 26: 31). – Fara a ne mai gandi la heruvimii de pe chivotul legii ( vezi Iesirea cap. 25: 18). – ” Si a facut in Sfanta Sfintelor doi heruvimi de lemn de maslin, inalti de zece coti. O aripa a heruvimului era de cinci coti si cealalta aripa a heruvimului era tot de cinci coti. Zece coti erau de la un varf al aripilor lui pana la varful celeilalte aripi. Tot de zece coti era si celalalt heruvim; amandoi heruvimii aveau aceeasi masura si aceeasi infatisare. Inaltimea unui heruvim era de zece coti; la fel si celalalt heruvim. Si a asezat el heruvimii la mijloc, in partea de la fund a templului. Aripile heruvimilor erau insa intinse; si atingea aripa unui perete, si aripa celuilalt heruvim atingea celalalt perete. Iar celelalte aripi ale lor se atingeau in mijlocul templului, aripa de aripa. Si a imbracat el heruvimii cu aur. PE TOTI PERETII TEMPLULUI DE JUR IMPREJUR, PE DINAUNTRU SI PE DINAFARA, A FACUT CHIPURI SAPATE DE HERUVIMI, DE COPACI, DE FINICI SI DE FLORI IMPODOBITE.” ( III Regi 6: 23-29). Daca ingerii ai voie sai pictezi, oare nu si Mantuitorul nostru Iisus Hristos?

Advertisements